Uitleg van iconen

Bij elke tocht ziet u een aantal iconen. Hiermee ziet u in één oogopslag een aantal kenmerken van de betreffende tocht. Onderstaand leggen we de betekenis van de iconen uit.

 

gps De routes zijn met GPS track verkrijgbaar. We sturen u op verzoek de track per email toe. U kunt een GPS toestel bij ons huren (Garmin GPS map 62 st of 60 Cx met kleurenscherm en kaart).U stuurt het toestel zelf naar ons terug. Uw eigen risico (€ 150,-) is via ons te verzekeren.
 

image Op aanvraag kunt u bijna overal vegetarisch eten. Bestemmingen met dit icoon zijn door en voor vegetariërs extra aanbevolen. U krijgt iedere dag een volwaardige maaltijd zonder vlees. Vis staat qwl vaak op het menu, tenzij bij de bijzonderheden van de tocht nadrukkelijk anders vermeld wordt.
 

E-bike Bij deze tochten is het mogelijk een e-bike te huren. De prijs van de e-bike vindt u bij "Prijzen en opties' onder de 'Extra prijsinformatie'. Op een e-bike hoeft u niet persé harder te fietsen, u fietst wel altijd lichter. Natuurlijk hoeft niet het hele gezelschap een e-bike te huren.

Culinair: De maaltijden tijdens deze tochten zijn bovengemiddeld goed. Veelal een streling voor het oog en zeker een geschikt voor smulpapen!
 

image Deze tochten zijn goed bewegwijzerd, waardoor de routebeschrijving wat minder uitgebreid kan zijn. U ontvangt alle benodigde informatie over de route en veel toeristische informatie in een door ons samengesteld routeboekje. 
 

image Uw hond mag ook mee op reis. U neemt zelf het voer en de mand mee en u betaalt ter plaatse.
 

aanrader Deze tochten zijn opvallend wat betreft de natuur en/of de cultuur. Een Eigen-Wijze aanrader dus!
 

image Deze bestemmingen springen eruit wat betreft sfeer, accomodatie en/of diners. Vanzelfsprekend liggen deze hotels in een prima fiets- of wandelgebied. 
 

image Deze tochten zijn ook geschikt om in de maanden november t/m februari te fietsen of wandelen. Ideaal om de Nederlandse winter te ontvluchten.

De sterren die u ziet geven de klantwaardering voor de tocht aan. Klanten kunnen hun ervaringen op de site vertellen en de tocht waarderen met 1 tot 5 sterren, waarbij 1 ster een slechte waardering en 5 sterren een uitstekende waardering is. Staan er geen sterren, dan hebben we nog geen klanten-ervaringen op de site ontvangen. 

Fietsen

 

De lichtste fietsvakantie: de tocht loopt vrijwel vlak, met soms een flauwe helling (of even pittig maar kort). Het hoogteverschil is hoogstens 100 meter. De dagafstanden zijn meestal niet meer dan 55 km per dag. Helemaal vlak fietsen kunt u alleen in Nederland, Vlaanderen en langs rivieren als de Donau.

 

Steile hellingen zijn kort, langere hellingen zijn niet steil, zodat u redelijk makkelijk boven komt. Het landschap is meestal glooiend tot heuvelachtig. Op vlakker terrein zijn de etappes soms wat langer, tot ca. 70 km per dag.

 

Zo af en toe langere en steilere hellingen, zonder dat deze overheersen. De dagafstanden variëren van ca. 35 tot ca. 70 km.

 

De hellingen zijn steiler en langer: het fietsen vraagt dus meer kracht en een goede conditie. Het landschap heeft een bergachtig karakter.

 

Fietsen in pittig heuvelland of zelfs bergen met veelal wat langere etappes (tot ca. 90 km). Zo’n sportieve tocht vereist een goede conditie.


Wandelen

 

De lichtste wandelvakantie: de tocht loopt vrijwel vlak, soms even over glooiend terrein. Dagafstanden tussen de 10 en 20 km. Gemiddeld 5 km per uur wandelen.

 

Langere etappes en/of meer glooiend tot heuvelachtig terrein. Dagafstanden liggen meestal tussen de 15 en 25 km. Gemiddeld 4 km per uur wandelen.

 

De hoogteverschillen zijn beduidend groter. De routes gaan door middenbergland, vaak voorlopers van bergketens of over wat moeilijker begaanbaar terrein. Dagafstanden meestal tussen­ de 15 en 25 km. Gemiddeld 3 tot 4 km per uur wandelen.

 

Bergachtig terrein met vaak hoogteverschillen rond de 800 tot 1000 meter. Dagafstanden meestal tussen de 15 en 25 km. Gemiddeld 3 km per uur wandelen.

 

Routes door het hooggebergte. Dagafstanden ook hier meestal tussen de 15 en 25 km, maar de tochten vereisen een goede conditie en ervaring. Gemiddeld 2 tot 3 km per uur wandelen.

 

U hoeft bij ons echt geen getraind tourfietser of doorgewinterde wandelaar te zijn. Iedereen met enige ervaring met het recreatief fietsen of wandelen en een redelijke conditie kan bij ons terecht. Toch willen wij u waarschuwen: wie nog nooit een meerdaagse fiets- of wandeltocht heeft gemaakt, raden wij aan te starten met een lichte en vlakke tocht, bijv. in Nederland, Vlaanderen of langs een rivier als de Donau. Bij twijfel is de keuze voor een standplaatshotel ook een goed idee. Hoe meer ervaring u zelf heeft opgedaan, hoe beter u de meest geschikte tocht kunt uitzoeken. Natuurlijk spelen ook de weersomstandigheden en de temperatuur een rol. Maar de belangrijkste factor bepaalt u zelf, want een goede (elektrische) fiets of stevige wandelschoenen doen het halve werk.

In heuvelachtige gebieden adviseren wij een fiets met 24 versnellingen. Alleen op bestemmingen als de lage landen en op de Donauradweg volstaat een fiets met 5 of 7 versnellingen. Daarbij is de kwaliteit van het wegdek in enkele landen van belang. Maar met wat dikkere banden heeft u niet echt last van oneffen­heden in de weg. In alle gevallen geldt: twijfelt u, neem dan een huurfiets.

Een wandeluitrusting bestaat uit schoenen met een goed profiel in de zool en stevigheid voor de enkels. Er zijn speciale wandelsokken verkrijgbaar die goed ventileren en bij de teen geen hinderlijke naad hebben. Bij de betere sportzaken kunt u een deskundig advies inwinnen.

Voor onze zwaarte-indeling gebruiken we symbolen met daarin de getallen 1 tot 5.

We houden daarbij rekening met:

  • de dagafstanden
  • lengte van de hellingen en de stijgingspercentages
  • hoogteverschillen, klimaat en terreingesteldheid