Vind je volgende vakantie

Of zoek door de gehele website

Belevenissen van onze bagagetransporteurs

‘Het leek wel een koffer vol stoeptegels’

Of je nu wandelt of fietst, tijdens je trektocht is het heerlijk om je geen zorgen te maken over je meegenomen bagage. Geen gezeul met koffers of tassen achter je fiets aan. Oef, dat scheelt. Want daarvoor staan onze bevlogen vervoerders gereed. We spraken met oudgediende Paul Mensink en nieuwkomer Ton Stevens.

Stel je eens voor, je sjouwt met diverse koffers die zo zwaar zijn, dat het net lijkt alsof ze vol zitten met stoeptegels. Of met een heel schap aan volle wijnflessen. Het overkwam bagagetransporteur Paul Mensink uit Hengelo wel eens. “In de auto ligt een weegschaal voor koffers. Een enkele keer woog een koffer maar liefst 28 kilo, en dat terwijl het maximumgewicht 20 kilo is. Overigens ook al veel. Eén van die koffers bleek inderdaad vol te zitten met wijn. In dat geval vroegen we de gast de wijn diezelfde avond nog op te drinken. Of, bij zware bagage, het gewicht te verdelen over meerdere koffers en tassen.” Volgens Paul valt het over het algemeen wel mee. “Maar soms is er geen lift en moet je met de zware bagage een reeks treden op om bij de receptie te komen. Dan is 17 of 18 kilo best pittig.”

Team van bevlogen vervoerders

De trektochten van Eigen-Wijze Reizen zijn alle inclusief vervoer van bagage. Je kunt immers niet van je fiets- of wandeltocht genieten als je dan ook nog je rolkoffer achter je moet aanslepen. Voor dat gemak staat een team van bevlogen bagagetransporteurs gereed; pensionados die zo’n twee tot drie dagen per week beschikbaar zijn. In het rayon Oost-Nederland gaat het om zeven medewerkers. Paul doet dit al een aantal jaren. “Dit gebied betreft Overijssel, Münsterland, een randje Drenthe en een stukje Achterhoek. Aanvankelijk werkten we met externe koeriersdiensten, maar sinds een jaar of vier doen we het zelf. En omdat we er dit jaar ook het gebied rond het IJsselmeer bij doen is er een tweede nieuwe auto bijgekomen. Is het in het hoogseizoen drukker, dan rijden we soms ook met een eigen auto en springen af en toe collega’s van kantoor bij.”

De trektochten van Eigen-Wijze Reizen zijn alle inclusief vervoer van bagage


Bijna propvol

Het aantal te vervoeren koffers en tassen varieert enorm. Paul: “Het maximum heb ik tot nu toe nooit bereikt, maar deze week had ik zowaar 24 stuks bagage aan boord. Dat is in ons oostelijke rayon een zeldzaamheid. Nog een stuk of zes erbij en de auto was echt propvol geweest. De vervoerders rond het IJsselmeer hebben meer kans op een volle bak. Dit omdat de tochten met de klok mee lopen. In oostelijk Nederland lopen de verschillende tochten meer kriskras door elkaar. Daardoor kunnen we afwisselender laden en lossen.”

 

Alles in de juiste volgorde

Het lijkt een hele puzzel om al die bagage op te halen en op tijd (voor 17.00 uur) weer op de juiste plek af te leveren. Hoe gaat dat in z’n werk? “De collega’s op kantoor verzamelen alle bagageopdrachten. Sinds dit jaar werken we daarvoor ook samen met vervoerders van andere fietsvakantie-organisaties. Met elkaar gebruiken we één systeem. Alle chauffeurs hebben een eigen account. De te vervoeren bagage en de routes voor díe dag en dát rayon worden aan zijn account gekoppeld. Logt de chauffeur op z’n smartphone in, dan ziet hij in de juiste volgorde de bestemmingen met de te laden en te lossen bagage. Elke opdracht vinkt hij af. Daarna komt de volgende opdracht in beeld. De navigatie berekent dan de route naar het volgende hotel.”

De chauffeur ziet in de juiste volgorde de te laden en te lossen bagage


Soms gaat het mis

En dat gaat altijd goed? Paul lacht: “Al doende leer je. In het verleden hadden we een ander systeem en ook een collega die het altijd beter wist. Toen ‘ie een keer terugkwam met de boodschap dat sommige routes niet deugden, dachten we: ja hoor, daar gaat ‘ie weer. En we wuifden zijn reactie weg. Totdat ikzelf zo’n route ging rijden. Toen bleek dat we hem wel degelijk serieus moesten nemen. Ook het destijds gebruikte routesysteem werkte soms niet naar behoren. Maar Google Maps kan er soms ook wat van. Dat bleek vandaag weer. Vanaf het fraaie Hotel De Uitkijk, in de bossen van de Sallandse Heuvelrug, dirigeerde de navigatie mij naar Hellendoorn, een klein eindje verder. Ik dacht: dat kan ik ook wel zonder navigatie vinden. Maar Google Maps bood een alternatief met dezelfde tijd. Oké, dacht ik, gewoon uitproberen. Dus ik rechtsaf de zandweg in, toen linksaf het steeds smaller wordende pad in en vervolgens weer naar rechts. Tadaam: daar stond een paal en ging de weg over in iets meer dan een voetpad. Achteruit weer terug en vervolgens acht minuten later op de bestemming. Kijk, dit soort zaken moet je niet bij elke vervoersopdracht hebben. Anders krijg je al die koffers nooit op tijd in het hotel.”


Dwars door de menigte

Soms blijkt de route prima, maar speelt andere pech een rol. Zoals die ene keer dat een collega in Deventer moest zijn; bij een hotel dat zich middenin de jaarlijkse boekenmarkt bevond. Onbereikbaar met de ‘postkoets’ dus. Het zoeken van een parkeerplek net buiten de boekenmarkt was al een probleem met ook zoveel bezoekers. En dan moest de chauffeur ook nog met de koffers door de menigte naar het hotel. “Dan mag je van geluk spreken dat het slechts twee koffers zijn. Anders moet je nog een keer heen en weer.” Het kostte de collega een ruim kwartier extra om een parkeerplek te vinden. Hij wist toen al: het lukt niet om alles op tijd af te leveren. Door onvoorziene situaties (als deze) komt het voor dat bagage niet voor 17.00 uur aanwezig kan zijn. Is dat het geval, dan geeft de vervoerder dit door aan de collega’s op kantoor. En die zorgen er dan voor dat de klant als compensatie een drankje op kosten van Eigen-Wijze Reizen kan nemen.

Je zit eerste rang met een steeds veranderend panorama


Heerlijk in je auto

Het vervoeren van bagage is geen liefdewerk oud papier, je krijgt er een prima vergoeding voor. “Bovendien is het heerlijk luisteren naar de radio en genieten van het uitzicht”, meent Paul. “Eén keertje vervoerde ik ook rond het IJsselmeer. Om te fietsen was het die dag minder, met stevige regenbuien, headbangend riet door de onstuimige wind en dan ook nog kaarsrechte wegen zonder einde in de polder. In de auto was het echter prachtig. De wolken vlogen door de lucht, de zon perste zich er hier en daar doorheen en scheen prachtig op de groene weilanden. Dan zit je droog en comfortabel eerste rang met voor je een steeds veranderend panorama. Prachtig!”

 

Bijdragen aan vakantiegevoel

Ook collega Ton Stevens herkent dit gevoel. “Het is leuk om bij te dragen aan het ontspannen vakantiegevoel van fietsers en wandelaars. Zelf maken we jaarlijks ook graag een trektocht. Recent fietsten mijn vrouw en ik van de Dolomieten naar Venetië. Eerder ook diverse Griekse eilanden aangedaan. En Toscane en het Duitse Rügen waren eveneens mooi. Als je dan op je nieuwe bestemming arriveert, is het altijd fijn dat je koffer er al is. Mede om die reden probeer ik alle bagage tussen 15.00 en 16.00 uur af te leveren, ook al is de regel: voor 17.00 uur. Als dat lukt, geeft dat extra voldoening.”

 

Speciale bus inhuren

Na een oproep van Eigen-Wijze Reizen besloot Ton zich dit voorjaar aan te melden. “Ik ben al negen jaar met pensioen. De eerste jaren wilde ik niet meteen op alles ingaan, maar nu dacht ik: dat is wel iets voor mij. Voor het gebied IJsselmeer en omstreken begonnen we in april met drie man, nu zijn het er inmiddels acht. Ruim vooraf geven we onze beschikbaarheid op. Maar als het om een bepaalde reden dan toch niet goed uitkomt, doet Eigen-Wijze Reizen daar niet moeilijk over. Dan proberen ze een ander teamlid in te schakelen.” Normaliter rijdt Ton met een bus van Eigen-Wijze Reizen. De regel is dat je aan het einde van de dag zelf zorgt dat die bij je collega komt die er de volgende dag mee gaat rijden. “Deze dag waren er zoveel koffers te vervoeren dat we een speciaal grotere bus bij Avis moesten huren. Vanuit mijn woonplaats Apeldoorn reed ik eerst naar Lemmer, vandaar zakte ik weer zuidwaarts. Onder meer naar Balk, Giethoorn, Kampen, Zwartsluis en Zwolle. Al met al toch zo’n 300 kilometer bij elkaar.”

 

Alles eruit, dan weer erin

In totaal vervoerde Ton deze dag maar liefst 62 koffers. “Een hele klus dus. Omdat ik nog geen goed systeem heb bedacht, om na het ophalen de bagage ook weer handig af te leveren, is de klus best zwaar. Stel, in Lemmer staan twintig koffers klaar waarvan er vier naar Giethoorn moeten, zes naar Zwartsluis en acht naar Kampen, dan is het handig dat de eerste koffers die eruit moeten redelijk voor bij de deur staan. Maar in de praktijk lukt dat nog niet goed. Daardoor moet ik vaak veel koffers uit de auto halen, om de juiste eruit te kunnen pikken. En dan moet de rest weer terug. Bij het volgende hotel weer idem dito.” Maar ondanks dit, heeft Ton het prima naar zijn zin als bagagetransporteur. “Leuk om onderweg te zijn. En ook leuk om te weten dat als gasten blij zijn hun koffer weer te zien, dat ik degene ben die dit voor hen heeft verzorgd.”