5% feestelijke december korting op geselecteerde reizen*
Op vakantie terwijl je slaapt: mijn ervaring met de nachttrein 🚆
Veel van onze bestemmingen zijn uitstekend bereikbaar met de trein. En eerlijk: wat is er fijner dan op vakantie gaan met de nachttrein? Je stapt ’s avonds op bij een station in Nederland en wordt de volgende ochtend uitgeslapen wakker op je bestemming. Geen files, geen wachttijden op het vliegveld, gewoon: slapen en reizen tegelijk.
Maar hoe werkt dat nu eigenlijk, zo’n nachttrein? Ik besloot het zelf uit te proberen.
’s Nachts reizen, overdag genieten
Afgelopen zomer ging ik samen met een goede vriendin een weekend wandelen in de bergen van Tirol. Omdat we maar weinig tijd hadden, wilden we er alles uithalen. Dat betekende: ’s nachts reizen. We hadden al gehoord dat de Nightjet op het traject richting Innsbruck vernieuwd was. Dat klonk als het perfecte moment om het uit te testen.
De Nightjet: van stoel tot mini-cabine
In de vernieuwde Nightjet heb je verschillende reisopties. Je kunt natuurlijk gewoon een stoel boeken, maar wij kozen voor de nieuwste optie: de mini-cabine. Een plek helemaal voor jezelf, waar je kunt liggen. Ja, echt.
Het concept komt uit Azië, waar capsulehotels al jaren populair zijn. Efficiënt is het zeker: weinig ruimte, maar toch privacy. Ideaal als je alleen reist. Je kunt ook kiezen voor een ruimere slaapcoupé, maar dan bestaat de kans dat je die moet delen met onbekenden. Voor ons was de keuze snel gemaakt.
Wat krijg je voor je geld?
Voor €225(p.p) boekten we een retourtje naar Kufstein en stapten we op in Deventer. Voor dat bedrag krijg je:
- een eigen slaapplek
- beddengoed en een kussen
- een flesje water
- en ontbijt
Wat ons betreft prima waar voor je geld.
De capsule zelf is compact maar slim ingericht: een eigen raampje, een klein tafeltje en een oplaadpunt. Een reistas ter grootte van handbagage kun je kwijt in een locker naast je capsule. Heb je meer bagage? Geen probleem, die kan in een apart compartiment – hangsloten zijn al aanwezig.
Een klein nadeel: als je nog niet wilt slapen, is er eigenlijk geen comfortabele zitplek. En ben je langer dan 1.80 meter, dan is het… knus. Heel knus.

Slapen op rails (oordoppen aanbevolen)
Na een paar uur gezellig kletsen met medereizigers vonden we het tijd om te gaan slapen. Best spannend, zo voor het eerst. De wc’s waren netjes schoon en we reden mooi op schema. Alles leek erop te wijzen dat we bij het ochtendgloren in de Alpen zouden aankomen.
Slapen ging bij mij helaas wat moeizamer dan gehoopt. Veel gerommel, gestommel, gepiep en gekraak – oordoppen zijn absoluut geen overbodige luxe. Het voelde alsof we constant optrokken en weer stil stonden. Midden in de nacht viel ik toch dieper in slaap en werd het rustiger.
Rond 06.15 uur werden mijn vriendin (in de capsule naast me – het tussenraampje kan open, leuk detail!) en ik wakker. Vol verwachting keken we naar buiten… maar bergen? Nog geen spoor.
Vertraging, maar ook berusting
Al snel bleek dat het “rustigere rijden” eigenlijk een stilstaande trein was. We waren kriskras door Duitsland gereden en bleken nog uren verwijderd van onze eindbestemming. Dat was even een domper.
Het ontbijt werd geserveerd, inclusief een extra kopje thee als kleine compensatie. Twee Kaiserbroodjes met beleg – geen culinaire hoogstand, maar prima te doen. De sfeer in de trein bleef gelukkig goed en langzaam verschenen daar tóch de eerste bergen aan de horizon.
Uiteindelijk arriveerden we zo’n drie uur later dan gepland. Ondanks de vertraging vond ik het absoluut voor herhaling vatbaar. Slapend reizen – en dan ook nog liggend – is me vooral op de terugweg verrassend goed bevallen.
Duurzaam én efficiënt reizen
De uitstoot van de trein ligt aanzienlijk lager dan die van het vliegtuig, de auto of de boot. Je komt (meestal) uitgerust aan, bespaart jezelf een hele reisdag en als je ’s nachts reist, win je zelfs twee vakantiedagen. Dat is nogal wat.

Wist je dat…?
Onze fiets- en wandelvakantie in St. Johann in Tirol supermakkelijk met de nachttrein te bereiken is? Je stapt uit in Wörgl, maakt één overstap en staat veertig minuten later al op je bestemming.Â
Ook onze standplaatsen Kastelruth (nieuw: Kastelruth, winterwandelen!) en Bolzano zijn vanaf eindstation Innsbruck binnen twee uur goed bereikbaar met het openbaar vervoer.
Wil je nét wat meer avontuur? Dan is Rondom de Zugspitze een aanrader. Na een overstap in München sta je binnen een uur aan de voet van deze imposante reus.
Slapen, reizen, wakker worden in de bergen. Zo begint vakantie wat mij betreft precies goed.

